23 April 2010

Kalimat 10: Orang Mukmin Mesti Menjadikan Allah Sebagai Pelindungnya

Menghayati Kalimat Mu'minin 10: Surah Al Imran 68



Sesungguhnya orang-orang yang hampir sekali kepada Nabi Ibrahim (dan berhak mewarisi agamanya) ialah orang-orang yang mengikutinya dan juga Nabi (Muhammad) ini serta orang-orang yang beriman (umatnya - umat Islam). Dan (ingatlah), Allah ialah Pelindung dan Penolong sekalian orang-orang yang beriman. (3:68)


Asbabun Nuzul

      Imam  Jalaluddin As Sayuti dalam suatu riwayat menyatakan bahawa terdapat Nasrani Najran dan paderi kaum Yahudi berkumpul dan membuat perbincangan di hadapan Rasullullah saw.  Berkata paderi Yahudi bahawa “Sesungguhnya Ibrahim itu Yahudi”.  Nasara pula mendakwa bahawa “Ibrahim itu adalah Nasara” Turun ayat ini mengkisahkan hal yang berkaitan dengan Nabi Ibrahim. 

Gambaran ayat 

Sekali lagi Allah mengaitkan wali bagi orang yang beriman itu tidak lain hanya Allah.  Orang yang berhak mendapat keamanan adalah manusia yang menjadikan Allah sebagai Pelindung (waliy)nya.  Apabila manusia menjadikan Allah sebagai Pelindungnya maka berhaklah ia mendapat keamanan. 

TAFSIRAN
Perbincangan 1


1. Dalam potongan ayat ini Allah siap memaklumkan kepada Yahudi dan Nasrani bahawa yang selayaknya  dan yang paling dekat dengan Nabi Ibrahim ialah orang yang mengikut agama yang dibawa oleh Nabi Ibrahim.  Nabi Ibrahim bukan milik Yahudi atau bukan juga milik Nasrani.  Nabi Ibrahim adalah pembawa agama hanif iaitu agama yang tunduk dan patuh kepada petintah Allah.

2. Al-Maraghi dalam tafsirnya menyatakan bahawa orang yang selayaknya berbai’at dengan Nabi Ibrahim adalah pengikutnya yang mengikuti ajarannya di masa beliau.  Kemudian mereka mengesakan Allah lagi ikhlas terhadapNya dalam beragama.  Golongan ini adalah hunafa’.

3. Dari awal lagi Islam telah meletakkan suatu ketetapan bahawa ia adalah agama sejagat.  Bukan milik mana-mana bangsa.  Perutusan para Rasul oleh Allah adalah untuk rahmat seluruh alam.  Penegasan ini dibuat oleh Allah


Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam.  (21:107)

4. Adalah suatu kesalahan dalam pemikiran bangsa Melayu bahawa agama Islam adalah miliknya.  Istilah pemelukan agama Islam tidak berlaku.  Yang  berlaku ialah masuk Melayu.  Justeru amalan yang ada ialah sekiranya orang India masuk Islam dipanggil dalam masyarakat Melayu Indian Muslim.  Kalau orang cina masuk Islam pula dipanggil Cina Muallaf.  Kenapa tidak Cina Muslim?  Maka berdasarkan suasana ini orang India takut masuk Islam sebab dikatakan masuk Melayu maka kekallah dengan gelaran Indian Muslim.  Begitu juga cina yang baru memeluk agama Islam tidak mahu dikaitkan dengan Melayu maka kekallah dengan gelaran cina muallaf.  Lihatlah betapa bangsa Melayu menyempitkan keluasan Islam? 

Pemimpin-pemimpin sekular hari ini terus menyempitkan Islam hanya eksklusif untuk bangsa Melayu.sahaja.  Sehingga ada di kalangan mereka mengatakan bahawa Allah hanya untuk orang Melayu sahaja.  Pada ketika mereka mahu mempertahankan perkataan Allah, berlaku penyakit kronisme. Sekiranya orang cina atau orang India masuk Islam maka siapakah Tuhan mereka?  Marilah diperbetulkan pemikiran ini.  Allah bersifat dengan sifat kesejagatan.  Allah Berfirman dalam Al-Qur’an surah Fatihah ayat 2  


Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.  (1:2)

 Dalam surah An-Nas ayat 1-3 Allah berfirman



Katakanlah (wahai Muhammad): "Aku berlindung kepada (Allah) Pemelihara sekalian manusia. (1) "Yang Menguasai sekalian manusia,(2) "Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia,
 
Maka agama yang diredai Allah juga mestilah bersifat alamiyyah.  Nabi Ibrahim adalah Nabi dan Rasul yang diutuskan juga dengan sifat kesejagatan.  Walaupun Nabi Ibrahim itu datang dari satu bangsa dan rumpun manusia, namun disisi Allah langsung tidak diiktiraf bangsanya kecuali yang mengikuti agama yang dibawanya.


Perbincangan 2 


5. Begitu juga dalam potongan ayat ini Allah menegaskan bahawa orang yang bersama dengan Nabi Muhammad saw itu ialah yang mengamalkan syariat yang dibawa Nabi Muhammad saw.  Mereka adalah golongan orang yang beriman merentas segala sempadan geografi dan batasan waktu sejarah sehingga hari Qiyamat.  Potongan ayat ini menegaskan terdapat 2 ciri manusia yang mendapatkan keamanan iaitu Allah menjadi waliynya dan mengamalkan syariat yang di bawa Nabi Muhammad saw.  Sekadar suatu muhasabah

    •  Bagaimana mereka yang menolak agama? Apakah mereka juga layak mendapat perlindungan daripada Allah di dunia dan akhirat?
    •  Bagaimanakah orang yang mengakui beriman kepada Allah namun hanya memilih amalan agama yang disukainya sahaja seperti solat, puasa, zakat dan haji.  Beliau menolak amalan politik Islam yang diamalkan oleh Nabi Muhammad saw, menolak pemerintahan Nabi Muhammad saw selama 10 tahun di Madinah?
    • Bagaimanakah orang yang mengakui beriman kepada Allah tetapi menyokong mungkar, menyokong pemimpin yang tidak amanah, menyokong pemimpin yang jelas menentng Al-Qur’an seperti isteri yang tidak bertudung?
    • Bagaimanakah orang yang mengakui beriman kepada Allah tetapi menyokong parti yang mendokong kezaliman dan menentang hukum Allah?  
6. Nabi dan Rasul tiada ikatan dengan bangsa.  Rasul adalah utusan kepada seluruh umat manusia.  Apa lagi dengan Nabi Muhammad saw yang diutus kepada seluruh manusia hingga ke Hari Qiyamat.  Yang dinilai Allah ialah ketaqwaan berdasarkan kepada syariat yang disampaikan oleh Nabi Muhammad saw.  Allah berfirman dalam surah al-fath ayat 29


Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat muka mereka - dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat; dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad, s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu) kerana Ia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan hasad dengki - dengan kembang biaknya umat Islam itu. (Dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala yang besar.  (48:29)

Perbincangan 3 


7. Dalam potongan ayat ini Allah sekali lagi mengikat mereka yang beriman bahawa yang berhak menjadi pelindung kepada manusia tidak lain hanya Allah sahaja.  Hanya Allah sahaja yang layak memberi perlindungan kepada sesiapa yang dikehendakiNya.   Mana-mana manusia yang berserah diri kepada Allah dengan mengikut segala yang diperintahNya maka Allah adalah menjadi Pelindung kepadanya.


Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal".  (9:51)



Beberapa orang telah mengatakan kepada mereka “Sesungguhnya orang banyak telah mengumpulkan kekuatan untuk melawan kamu sebab itu takutlah mereka!” Tetapi ucapan itu menambah keimanan mereka dan menjawab “Cukup Allah menjadi Pelindung kami dan Pelindung yang sebaik-baiknya.(3:173)



Mereka kembali dan memperoleh kurnia dan pemberian Allah tidak disinggung kesukaran dan menerima pula keredhaan Allah. Dan ingatlah bahawa Allah memiliki limpah kurnia yang amat besar (3:174)

8. Ada manusia melindung diri dengan ilmu kebal namun tiada kekebalan dalam pada ketika berhadapan dengan malaikat Izrail pencabut nyawa.  Ada manusia yang berlindung dengan jin, pelesit dan hantu jembalang namun tiada kekebalan untuk merubah takdir Allah.  Ada manusia yang menjadikan wang sebagai pelindungnya.  Dengan wang segala-galanya boleh dilakukan. Namun tiada kekebalan dalam hal tulisan amalan-amalannya oleh malaikat rakib (penulis amalan kebaikan)  dan ‘atid (penulis amalan kejahatan). Malaikat bertugas mengikut perintah Allah dan tidak boleh dirasuahkan.

9. Al-Qur’an dengan jelas menyatakan bahawa keamanan itu hanya akan diperolehi dari Maha Pelindung.  Perkataan waliy juga cukup banyak difirmankan Allah di dalam Al-Qur’an.  Perkataan waliyyin dan waliyyun difirmankan Allah pada 20 ayat di dalam Al-Qur’an.  Gambaran ini jelas menunjukkan bahawa orang yang beriman yang berhak mendapat keamanan. Maka tidak selayaknya orang yang beriman itu mencari pelindung yang selain Allah.

10. Dunia ini bukanlah segala-galanya.  Ada hajat manusia yang dikabul Allah di dunia.  Ada pula hajat manusia yang dikabul Allah diakhirat.  Ada penganiayaan manusia keatas manusia yang dibalas Allah di dunia dan ada pula penganiayaan manusia ke atas menusia yang dibalas Allah nanti di mahkamah paling adil iaitu mahkamah Allah yang tiada pendakwaraya dan peguanbela.  Yang ada ialah senarai bukti yang diberi kuasa untuk bercakap oleh Allah.  Anggota yang boleh bercakap dipateri Allah.  Firman Allah dalam surah Yasin ayat 65


Pada hari itu Kami (Allah) kunci mulut mereka dan yang bercakap dengan Kami (Allah) ialah tangan mereka dan yang menjadi saksi ialah kaki mereka terhadap apa sahaja yang mereka usahakan. (36:65)


21 April 2010

Kalimat 9: Orang Mukmin Mesti meyakini Mu'jizat Rasul Allah Sebagai Hujah Memperkukuhkan Iman

Menghayati Kalimat Mu'minin  9: Surah Al Imran 49



Dan (dilantikNya) seorang Rasul kepada Bani Israil, (dengan menegaskan kepada mereka): "Sesungguhnya aku telah datang kepada kamu, dengan membawa satu tanda (mukjizat) dari tuhan kamu, iaitu aku boleh membuat untuk kamu dari tanah liat seperti bentuk burung, kemudian aku tiup padanya lalu menjadilah ia seekor burung (yang hidup) dengan izin Allah; dan juga aku boleh menyembuhkan orang yang buta dan orang yang sopak (kusta), dan aku boleh menghidupkan kembali orang-orang yang mati dengan izin Allah; dan juga aku boleh memberitahu kepada kamu tentang apa yang kamu makan dan apa yang kamu simpan di rumah kamu. Sesungguhnya perkara-perkara yang demikian itu, mengandungi satu tanda (mukjizat) bagi kamu (yang membuktikan kebenaran bahawa aku seorang Rasul yang diutus oleh Allah kepada kamu), jika kamu orang-orang yang (mahu) beriman. (3:49)


TAFSIRAN

Gambaran ayat 

1. Ayat ini diturunkan Allah dengan pernyataan keajaiban-keajaiban yang ada disisi Rasul yang diutus oleh Yang Maha Berkuasa dengan meletakkan pada diri Rasul itu pelbagai mu’jizat untuk mengajak manusia kembali kepada keamanan.(beriman kepada Allah). 


Perbincangan  1 

1. Dalam potongan ayat ini Allah menyatakan kepada Bani Israel bahawa diutuskan Rasul-Rasul kepada mereka.  Rasul yang diutuskan untuk kali ini adalah Nabi Isa Al-Maseh.  Kedatangannya sudah suatu keajaiban kerana tidak melalui proses biasa kejadian manusia.  Ini juga termasuk perkara yang mesti diyakini oleh mereka yang beriman bahawa Allah menjadikan Nabi Isa itu dengan meletakkan benihnya pada ibu yang soleh Maryam.  Al-Maraghi meriwayat dalam tafsirnya bahawa wahyu turun kepada Nabi Isa ketika umurnya 30 tahun.  Tempoh wahyu diturunlkan adalah selama 3 tahun, kemudian beliau diangkat ke langit oleh Allah.. 


Perbincangan 2


 2. Tugas Rasul itu tidak lain daripada membawa aayatan (hujah) untuk meyakinkan manusia beriman dengan agama Allah.  Rasul bukan seperti manusia yang memiliki pelbagai kepentingan di dunia.  Tugas Rasul berfokus iaitu untuk mengajak manusia tunduk dan patuh kepada Allah Yang Maha Tinggi.  Bentuk hujah tersebut diterangkan Allah pada potongan ayat seterusnya. 


Perbincangan 3 

3. Mu’jizat Rasul-Rasul Allah adalah mengikut keadaan zaman Rasul tersebut diutuskan  Zaman Nabi Musa mu’jizatnya ialah melawan kehebatan ahli sihir Firaun.  Nabi Musa akhirnya menewaskan keseluruhan ahli sihir Firaun sehingga mereka beriman dengan Allah.  Begitu juga dengan zaman Nabi Isa.  Kesukaan umat Nabi Isa ialah mereka suka kepada burung.  Lalu Nabi Isa menggenggam seketul tanah liat dan membentuk seperti seekor burung lalu ditiupkan ruh kedalamnya.  Dengan izin Allah burung tersebut terbang.   


Perbincangan 4 


 4. Begitu juga mu’jizat Nabi Isa yang kedua ialah menghidupkan orang yang sudah mati dengan izin Allah.  Inilah cabaran yang tinggi daripada Allah kepada manusia pada ketika itu.  Yang berkembang pada ketika itu ialah ilmu kedoktoran sehingga manusia percaya bahawa segala penyakit ada ubatnya.  Mereka mengingkari datangnya kematian dan kewujudan balasan azab.  Mereka menentang risalah kenabian.  Sama juga mereka juga menentang balasan nikmat kepada yang mematuhi risalah kenabian.  Manusia pada pandangan mereka apabila sudah mati maka tiada lagi urusan yang berkaitan dengannya selepas kematian.  Inilah fahaman sekular yang memisahkan hidup di dunia dengan alam akhirat. 

5. Datang Nabi Isa membawa bukti bahawa Allah berkuasa menghidupkan kembali manusia yang sudah mati.  Nabi Isa menghidupkan orang yang mati dengan izin Allah adalah bukti bahawa selepas kematian ada lagi suatu kehidupan yang kekal di sisi Allah.  Perbicaraan di sisi Allah akan dibuat di alam barzah untuk seluruh kegiatan di sepanjang kehidupan.  Lalu Allah akan memberi balasan sama ada balasan yang baik atau yang azab kepada seluruh manusia.

6. Potongan ayat ini dengan tegasnya menyatakan ia bukan sahaja untuk umat Nabi Isa malahan seluruh umat Nabi Muhammad saw bahawa ada kehidupan selepas kematian untuk Allah memberi balasan kepada manusia.  Manusia yang baik akan menerima balasan yang baik daripada Allah. Manusia yang zalim dan menentang Allah akan memperolehi keazaban daripada Allah.  Inilah yang ditegaskan oleh Allah melalui firman di surah Al-Zalzalah ayat   7-8

Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan diberi balasan baik (dalam surat amalnya)!  (7) Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan diberi balasan azab (dalam surat amalnya)!(8) 


Perbincangan 5 


 7. Mu’jizat Nabi Isa yang ketiga ini pula ialah hal ehwal yang berkaitan dengan kehidupan seharian manusia.  Apa yang mereka makan dan apa yang  disimpan oleh manusia diisytiharkan oleh Nabi Isa.  Al-Maraghi menyebut dalam tafsirnya bahawa Nabi Isa sering menyebut kepada seseorang apa yang ia makan dan yang bakal ia makan.  Hal yang berkaitan dengan urusan harian ini adalah untuk terus meyakinkan manusia bahawa Nabi Isa adalah Rasul Allah.   Ketepatan apa yang diungkapkan Nabi Isa tentang apa yang dimakan, apa yang akan di makan dan apa yang disimpan di dalam rumah adalah petunjuk jelas bahawa Nabi Isa dianugerah oleh Allah mu’jizat.  Ini tidak lain bagi meyakinkan seluruh golongan tentang risalah kenabian untuk menyelamatkan manusia. 

Perbincangan 6 


8. Kesemua mu’jizat adalah petunjuk benar dari Allah keatas manusia.  Mu’jizat yang pertama dalam ayat ini ialah berkaitan dengan golongan yang suka berhibur dengan  burung.  Datang Nabi Isa berda’wah kepada mereka dengan mengemukakan hujah bahawa Allah yang menciptakan burung.  Kenapa manusia suka berhibur sehingga lupa kepada Pencipta?  Begitu juga mu’jizat kedua ialah untuk meyakinkan golongan yang engkar kepada kehidupan selepas mati.  Ilmu kedoktoran tidak dapat mengatasi takdir daripada Illahi iaitu kematian.  Nabi Isa menunjukkan bahawa Allah siap berkuasa untuk menghidupkan kembali manusia yang sudah mati bagi suatu pengadilan yang maha adil.  Mu’jizat ketiga ialah untuk terus meyakinkan manusia bahawa Nabi Isa adalah Nabi dan Rasul Allah.  Hal-hal yang berkaitan aktiviti harian juga dinyatakan oleh Nabi Isa..  Begitulah kebesaran Allah.  Yang lebih dashyat daripada itu pun boleh dianugerahkan Allah kepada Rasul.


Perbicangan 7 


9. Demikianlah cabaran Allah kepada manusia yang hendak beriman.  Allah mendatangkan tanda-tandaNya untuk difahami oleh manusia bahawa kekuasaan Allah meliputi segala sesuatu.  Tiada kudrat alam yang mengatasi kekuasaan Allah.  Lalu Allah meletakkan petunjukNya ke hati manusia yang mahu beriman kepada Allah.  Inilah hakikat perjuangan dalam kehidupan.  Medan perjuangan itu bukanlah perlumbaan mengejar harta dan laba dalam kehidupan.  Ia akan dihancurkan.  Harta tidak kekal.  Yang kekal di sisi Allah ialah iman dan taqwa.

10. Sekiranya kamu benar-benar beriman maka sudah pasti segala tanda yang didatangkan Allah di dalam kitab akan terus dituruti dan dipatuhi.  Tidak sama sekali ada keazaman yang buruk untuk melawan atau menentang apa sahaja yang dikehendaki Allah. 


19 April 2010

Kalimat 8: Orang Mukmin Mestilah Tidak Membocor Maklumat Penting Kepada Musuh

Menghayati Kalimat Mu'minin  8: Surah Al Imran 28



Janganlah orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) daripada Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti daripada pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali.
(3:28)
    TAFSIRAN  

Sebab turun ayat

      Imam Jalaluddin As-Sayuti dalam kitab Asbabun Nuzul yang diterjemah oleh KHQ Saleh (2004) menyatakan bahawa dalam satu riwayat ada dikemukakan bahawa Al-Hajaj bin Amr yang mewakili pemimpin Yahudi iaitu Kaab bin Al-Asyraf dan Ibnu Abil Haqiq serta Qais bin Zaid telah memikat kaum Ansar untuk memalingkan mereka daripada agama Allah.  Oleh yang demikian Rifa’ah Al-Munzir, Abdullah bin Jubair dan Saad in Hathamah telah memberi peringatan kepada orang-orang Ansar tersebut “Berhati-hati kalian dengan pujukan mereka dan janganlah berpaling dari agama Allah”.  Namun mereka menolak peringatan itu.  Turunlah ayat ini sebagai peringatan untuk tidak menjadikan orang kafir sebagai teman pelindung terhadap mu’min. 

Gambaran ayat 

Ayat ini khusus mengingatkan orang mu’min supaya terus berhati-hati terhadap orang kafir.  Orang kafir yang menentang Allah pada bila-bila masa sahaja berusaha untuk mengeluarkan mereka daripada agama Islam.  Oleh kerana sifat Islam ini adalah suatu agama yang berkembang maka perkembangan Islam yang pantas sangat dicemburui oleh musuh Islam.  Tidak layak orang mu’min itu dalam strategi mengembangkan Islam menjadikan musuh mereka sebagai teman.  Namun Islam tidak sama sekali melarang penganutnya berkawan dengan orang kafir.  Mana-mana yang boleh mendatangkan manfaat untuk Islam dipersilakan. 


Perbincangan 1  
 

1. Ayat ini dimulai dengan suatu pernyataan tegas daripada Allah iaitu Laa Merujuk kepada tafsir Al-Maraghi beliau menyatakan maknanya ialah sekali-kali jangan.  Ini merupakan kalimah penafian yang jelas.  Tiada kompromi sama sekali.  Jadi perkara yang selepas ini adalah perintah dan arahan Allah yang mesti dipatuhi oleh setiap mereka yang beriman.

2. Begitu juga dalam bentuk kalimah aqidah dimulai dengan kalimah Laa penafian yang jelas bahawa “Tiada ilah yang disembah melainkan Allah”  Sekali-kali pun jangan menyembah tuhan yang lain. Yang selayaknya disembah tidak lain hanya Allah.

3. Justeru potongan ayat yang pertama ini suatu gambaran yang hendak dikemukakan oleh Allah bahawa jangan sekali-kali orang yang beriman melanggari perintah Allah.  Mematuhi arahan Allah merupakan suatu kewajipan.  Melanggari perintah Allah bermakna manusia telah mengikuti hawa nafsunya dan meninggalkan Allah. 


Perbincangan 2 


4. Dalam potongan ayat ini pula Allah mendatangkan perkhabaran bahawa selamanya tidak layak orang yang mu’min itu mengambil orang yang kafir sebagai pemimpin (auliya) kepada mereka dengan meninggalkan orang yang mu’min.  Mengambil orang kafir sebagai auliya terutama dalam urusan yang berkaitan dengan agama orang mu’min adalah tidak dibenarkan.

5. Al-Maraghi dalam tafsirnya mengatakan bahawa sekiranya orang kafir diambil menjadi pemimpin terhadap orang mu’min sebenarnya mereka telah mendahului maslahat orang kafir berbanding dengan orang mu’min Seterusnya Al-Maraghi menyifatkan keadaan ini adalah membantu kekufuran dan mengabaikan keimanan. 

6. Perkataan auliya banyak dibincangkan didalam Al-Qur’an.  Fakta melalui Al-Qur’an adalah 
  • Auliya a , auliya u  - 34 ayat
  • Auliya ahu, auliya uhu - 3 ayat
  • Auliya ihim, auliya uhum   - 3 ayat
  • Auliya ikum, auliya ukum - 2 ayat
 Kesemua ayat-ayat diatas menjelaskan betapa pentingnya isu pemilihan ketua didalam kehidupan orang mu’min.  Orang yang mu’min tidak boleh semborono memilih ketua melainkan mestilah mengikut garis panduan Al-Qur’an.

7. Urusan yang langsung tidak dibenarkan adalah yang berkaitan dengan agama seperti menyambut dan meraikan sambutan yang keagamaan - Hari Krismas.  Sekarang yang diamalkan sambutan hari-hari kebesaran agama peringkat Negara. Bertolak ansur dalam bentuk penyembahan juga dilarang seperti dalam surah Al-Kafirun,  Hal yang seperti ini dilarang kerana pada ketika orang mu’min di Madinah masih terdapat dalam suatu keluarga adik beradik yang terdiri daripada Islam, Yahudi dan Nasrani.  Maka urusan yang berkaitan dengan orang mu’min hendaklah kembali dirujuk kepada Nabi Muhammad saw.  Al-Maraghi dalam tafsirnya membuat kesimpulan bahawa Allah melarang kaum mu’min memihak kepada orang kafir baik dalam urusan keluarganya mahupun persahabatan jahiliyah kekufuran. 

8. Dalam hal yang menguntungkan umat Islam, pernah Nabi Muhammad saw bersekutu dengan bani Khuza’ah pada hal mereka kekal di dalam kemusyrikan.  Al-Maraghi juga memberi komentar bahawa dibolehkan orang Islam mempercayai seseorang pemeluk agama lain dan bermu’amalah dengan baik dalam hal-hal keduniaan. 

9. Berdasarkan kepada kerjasama Nabi Muhammad saw dengan Bani Khuza’ah ini maka diadakan pada hari ini tahalluf siyasi kerjasama politik untuk kemaslahatan umat Islam.  Perbezaan yang sangat jelas antara kerjasama dalam Bee EN dengan kerjasama dalam Pe AR.  Pokok persoalan  adalah menterjemah keadilan yang lebih telus.  Keadilan yang lebih telus adalah menghampiri kepada Islam.

10. Bee EN menegakkan keadilan berdasarkan bangsa.  Justeru keadilan pada mereka adalah bersifat kepada bangsa dan segala kepentingannya akan terus dipelihara.  Dari dahulu sehingga sekarang sifat keadilan tersebut tidak pernah berubah.  Keadilan pada Bee EN ialah memelihara pemimpin.  Mana-mana pemimpin kerajaan akan terus terpelihara walaupun secara terang melakukan kesalahan.  Skandal BMF,  Isu Memali, Skandal pemimpin yang rasuah sama ada rasuah seks (peringkat Negeri- Melaka, Perak) mahupun peringkat pemimpin parti kesemua mereka dipelihara oleh keadilan ala Bee EN.

11. Maka tahalluf siyasi adalah jalan keluar untuk menjatuhkan kekejaman, kezaliman dan berusaha menegakkan keadilan yang lebih telus dan menghampiri Islam.  Termasuk memberi undi kepada parti yang bergabung dalam Pe AR. Inilah tahalluf Siyasi.  Kaedah Fiqh juga ada menyatakan “antara dua ketakutan”.  Menangkan Bee EN maka kekallah negara dalam keadaan tidak akan tertegak keadilan Islam.  Berbanding dengan sekiranya memberi undi kepada Pe AR maka keadilan Islam akan terus tertegak.  Inilah bentuk kerjasama dalam Pe AR yang memberi keuntungan kepada Islam berbanding dengan Bee En yang terus mengekalkan dasar perkauman yang sangat bertentangan dengan Islam. 


Perbincangan 3 


12. Dalam potongan ayat ini pula Allah menerangkan sesiapa yang mengambil orang kafir kekasih mereka yang mengancam urusan agama Allah maka terpisahlah ia daripada golongan yang mendapat pertolongan Allah.  Al-Maraghi menyatakan bahawa golongan ini sudah tidak lagi taat kepada Allah dan tidak menolong agamaNya.  Bahkan hubungan keimanan antara dirinya dengan Tuhannya terputus dan termasuklah ia sebagai orang kafir. 

13. Dalam peristiwa hijrah Rasullullah saw Mekah-Madinah terdapat 4 golongan yang diceritakan oleh Al-Qur’an.  Golongan tersebut

    • terus berhijrah apabila disuruh oleh Rasullullah saw
    • bertangguh atas desakan pasangan (suami/isteri) tetapi tetap berhijrah walaupun lambat
    • Tidak mampu berhijrah kerana ketiadaan kemampuan sama ada keuzuran, ketiadaan wang, tidak tahu jalan yang menyebabkab sesat di padang pasir
    • segelintir sahabat yang telah menyatakan keIslamannya kepada Nabi Muhammad saw, namun apabila diminta berhijrah maka memberi pelbagai alasan  sehingga tidak berhijrah.  Mereka berada disisi Abu Jahal dan mempertahankan Abu Jahal kerana projeknya, lot kampong tersusunnya, tawaran ketua JKKKnya dalan lain-lain.  Jumlah mreka adalah seramai 9 orang.  Pada tanggapan Abu Jahal mereka yang masih berada di Mekah adalah kawan-kawannya
14. Tiba datang saat perang Badar.  Mereka yang berada di Mekah dikerah oleh Abu Jahal untuk berperang termasuk mereka yang sudah mengaku Islam tetapi menyembunyikan KeIslamannya.  Kalau tidak pergi nanti apa kata Abu Jahal.  Kalau pergi, pemergian kali ini adalah untuk menentang Nabi Muhammad saw.  Akhirnya mereka membuat keputusan untuk pergi berperang bersama Abu Jahal.  Kesemua mereka 9 orang ini telah mati dalam perang Badar.    Apabila telah selesai perang, Nabi mengurus mayat orang kafir Quraisy dengan meletakkan mereka ke satu wadi.  Lalu Nabi berkata kepada mayat ini

      “Apakah harta yang kamu pertahankan itu (merujuk kepada 9
      orang yang enggan berhijrah) kini dapat membantu kamu
      berhadapan dengan Allah?

15. Jangan sekali kali orang mu’min itu diperalat oleh orang kafir yang menjadi temannya untuk menentang Islam. Orang yang keluar daripada rumahnya untuk menentang Islam maka telah murtad. Begitu juga dengan pemimpin   orang Melayu yang memilih orang mu’min Melayu untuk menentang Islam atau mempertahankan kemungkaran.  Berilah pelbagai alasan yang munasabah.  Jangan beralasan hanya kerana mencari makan dan nafkah.  Beralasan mencari nafkah maka terdapat puluhan ribu kerja yang lebih halal boleh dibuat. 


Perbincangan 4 


16. Dalam potongan ayat ini Allah membicarakan tentang ruksah terhadap ancaman daripada orang kafir.  Sekiranya terdapat ancaman maka menolak darar adalah lebih utama.  Menurut Hassan Soleh (1976) penulis buku “Kaedah-kaedah fiqh Islam” menyatakan salah satu kaedah fiqh Islam ialah menolak kemudaratan adalah lebih utama daripada menerima manfaat. 

17. Al-Maraghi pula menyatakan bahawa sebuah negara Islam boleh sahaja berkawan dengan negara bukan Islam dalam hal menguntungkan umat Islam.  Begitulah sebaliknya apabila persahabatan itu mendatangkan mudarat lebih kepada umat Islam maka persahabatan tersebut dibatalkan atau diputuskan.  Dalam konteks dunia moden hubungan diplomatik adalah penting. Maka negara umat Islam semestinya memutuskan hubungan diplomatik dengan negara yang membunuh umat Islam seperti Israel.  Hubungan diplomatik juga hendaklah diputuskan dengan Amerika yang membunuh umat Islam di Afghanistan dan di Iraq.

18. Begitu juga ruksah dalam bentuk ancaman bunuh terhadap mereka yang beriman kepada Allah. Ancaman tersebut datang dengan diberi pilihan kalau kufur selamat manakala terus beriman maka dibunuh.  Sedangkan hatinya tetap beriman kepada Allah.  Inilah yang berlaku kepada Ammar bin Yassir tatkala kafir Quraisy memaksanya kufur sedang hatinya tetap beriman kepada Allah. Maka turun ayat surah an-Nahl ayat 106


Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah ia beriman (maka baginya kemurkaan dan azab dari Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang hatinya tenang tenteram dengan iman; akan tetapi sesiapa yang terbuka hatinya menerima kufur maka atas mereka tertimpa kemurkaan dari Allah, dan mereka pula beroleh azab yang besar. (16:106)

Demikianlah fiqh Islami terhadap urusan dengan orang yang menentang Allah. Untuk memelihara iman dibenarkan berlaku proses kepura-puraan bagi menyelamatkan diri.  5 perkara yang dibenarkan oleh Islam dalam mempertahankan tujuan-tujuan syariat iaitu ancaman terhadap agama, akal, nyawa, keturunan dan harta benda. 

19. Islam membenarkan penganutnya melakukan apa sahaja untuk mempertahankan tujuan syariat.  Termasuk membunuh atau apa sahaja tindakan.  Sebenarnya kelima-lima perkara ini adalah untuk memelihara kepentingan manusia.  Allah sendiri telah mendatangkan hukumannya terhadap manusia
    Kesalahan Hukum Allah Sebab
    Agama – murtad Bunuh Hina agama
    Nyawa – membunuh Balas bunuh – Qisas Hapus balas dendam
    Hartabenda – curi, rompak (besar) Potong tangan (skala kecil), potong silang Islam Iktiraf pemilikan individu
    Akal – minum arak, qazaf Sebat 80 x Keharmonian hidup masyarakat
    Keturunan – zina Sebat 100x, rejam – mati Kemuliaan zuriat


Perbincangan 5 


20. Potongan ayat ini pula Allah berpesan bahawa setiap diri mu’min hendaklah berusaha menghindari dari berbuat curang terhadap Islam.  Orang mu’min dilarang sama sekali  mendedahkan Islam  kepada kebinasaan.  Kecintaan kepada Allah mestilah menjadi keutamaan.  Orang yang mu’min sanggup melakukan apa sahaja demi untuk Allah dan Rasul.

21. Orang yang mu’min hendaklah menggunakan segala ruksah dalam Islam untuk menjaga kepentingan Islam.  Perjuangan yang berliku dan penuh cabaran memerlukan tektikal yang tinggi.  Sama sekali orang yang mu’min tidak akan menggadai prinsip perjuangan untuk suatu kehidupan dunia yang sedikit.

22. Bagi memastikan Islam terus kental maka diperlukan pendukungnya yang berjiwa tinggi.  Penerusan Islam adalah agenda utama.  Segala maklumat penting dalam perjuangan akan terus dipelihara.


Perbincangan 6 

23. Dalam potongan ayat ini Allah membuat kesimpulan bahawa segala urusan manusia ini adalah kembali kepada Allah.  Akan Allah balas segala perbuatan manusia.sama ada yang mempertahankan agama Allah mahupun yang curang terhadap Allah.  Perbuatan manusia yang curang tidak lain akan disediakan azab oleh Allah.



18 April 2010

Kalimat 7: Orang Mukmin Mestilah Meninggal Riba - Perbuatan Yang Diharamkan Allah

Menghayati Kalimat Mu'minin  7: Surah Al Baqarah 278




Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi) saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang- orang yang beriman. 
(2:278)

  
TAFSIRAN

PERBINCANGAN 1 

1. Dalam ayat ini keseluruhannya Allah menggabungkan 3 elemen yang sangat terkait dengan orang yang beriman  iaitu 
    • “wahai orang yang beriman”
    • “bertaqwalah kamu kepada Allah”
    • “sekiranya kamu benar-benar beriman” 
Penggabungan elemen-elemen ini sudah pasti menunjukkan kepentingan ayat yang dinyatakan Allah.  Sedangkan yang diseru Allah adalah kepada manusia yang beriman kepadaNya. 

2. Ibnu Kathir dalam tafsirnya menyatakan bahawa penggabungan perkataan dalam ayat ini adalah bimbingan langsung daripada Allah terhadap hamba-hambaNya yang beriman.  Yang dimahu Allah ialah hamba-hambanya sangat dekat denganNya, mengasihiNya dan memperolehi rahmatNya.  Dengan bimbingan langsung perkara yang dibenci Allah iaitu penindasan manusia ke atas manusia (riba) maka hamba-hambanya terjauhlah dari murka Allah terhadap mereka di dunia dan akhirat. 

3. Asbabun Nuzul ayat ini, Ibnu Kathir dalam tafsirnya menyatakan bahawa ayat ini berkaitan dengan Thaqif (dari Bani Amr Bin Umeir) dengan Mughirah ( dari bani Makhzum).  Terjadi riba semasa mereka dalam jahiliyah.  Setelah kedatangan Islam dan mereka memeluknya.  Maka Thaqif meminta hartanya daripada Mughirah.  Mugirah mengatakan kepada Thaqif “ Kami tidak akan melakukan riba dalam Islam dan akan menggantikannya dengan usaha Islami” Utab ibnu Asid pemimpin Mekah mengutus surat kepada Nabi Muhammad saw.  Maka turunlah ayat ini menjawab pertanyaan Utab tersebut.  Setelah diketahui oleh mereka tentang keharaman riba maka mereka pun bertaubat kepada Allah. 

4. Ayat ini dimulai Allah dengan seruan “Wahai orang yang beriman”.  Hanya orang yang beriman bersedia untuk mentaati perintah Allah dalam keadaan senang atau susah. Hanya orang yang beriman sahaja yang bersedia untuk meninggalkan segala kepentingan dunia demi suatu penghidupan yang sempurna di akhirat.

5. Manusia yang hanya berbekal dengan Islam tanpa iman kepada Allah adalah manusia yang engkar.  Digelar mereka dengan gelaran
    • musyrik -  memohon kepada selain Allah 
    • munafik-  iman hanya dibibir dan banyak berpura-pura
    • fasiq -  melakukan amalan dosa yang berterusan
    • fasad -  melakukan kerosakan di bumi  
 Kelompok manusia yang berstatus seperti ini memiliki banyak kepentingan di dunia.  Mereka melihat bahawa kehidupan  ini hanyalah sekali dan untuk itu mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk meraih keuntungan dunia tanpa mengira batas halal dan haram di sisi Allah.  Mereka tidak bersedia untuk mengikut perintah Allah untuk kepentingan kehidupan akhirat yang kekal abadi. 
6. Di dalam Al-Qur’an terdapat 83 ayat yang dimulai Allah dengan seruan “Wahai orang yang beriman”.  Orang yang merasa diri beriman jangan sekali-kali berasa selesa kerana terdapat tuntutan yang banyak untuk dilaksanakan di dalam kehidupan. 


PERBINCANGAN 2 
7. Untuk memperteguhkan larangan yang mesti dijauhi oleh mereka yang beriman maka Allah membimbing lagi dengan perkataan taqwa kepada Allah.  Taqwa kepada Allah adalah mencurahkan kasih sayang kepada Allah dengan mengikut segala yang disuruh oleh Allah dan meninggalkan segala yang dilarang Allah.  Kepatuhan yang tulus ini akan meletakkan orang yang beriman tidak lagi bertangguh di dalam perkara taat kepada Allah.  Mereka dengan sukarela meninggalkan perkara yang dilarang oleh Allah.
 8. Jalan taqwa adalah jalan yang menguji tahap ketaqwaan seseorang kepada Allah.  Peraturan jalan yang dibuat oleh manusia maka mestilah manusia itu mematuhi peraturan jalan.  Ada lampu isyarat, ada tanda had laju, ada tanda tidak boleh U-Turn,  ada tanda tidak boleh berhenti di tepi jalan dan lain-lain tanda isyarat.  Sekiranya tanda-tanda ini tidak dihiraukan maka datanglah saman daripada trafik ke rumah.  Begitu jugalah jalan taqwa yang di sepanjang jalan ini terdapat batas-batas yang dihalalkan Allah dan juga batas-batas yang diharamkan Allah.  Mana-mana manusia yang melanggar batas-batas yang diharamkan Allah maka dia akan dibalas dengan dosa.  Begitulah juga kepada manusia yang mengikut perintah Allah maka dikurnia oleh Allah akan pahala yang berpanjangan. 
9. Dalam suatu hadis Nabi Muhammad saw meletakkan isyarat jelas bahawa Taqwa adalah duduk di dalam hati.  Maka apabila ketaqwaan hendak ditingkatkan dalam kehidupan sudah pasti benda yang dimakan manusia juga mestilah perkara yang dihalalkan Allah.  Keuntungan dari perniagaan yang halal walau kecil adalah halal di sisi Allah dan ia akan memberi kesan yang tinggi terhadap taqwa dan kasih sayangnya kerpada Allah.  Keuntungan dari perniagaan secara riba walau kecil tetap dimurkai Allah.  Hanya manusia yang berkasih dengan Allah sahaja yang mampu menurut segala perintah Allah.


PERBINCANGAN 3 

10. Dalam potongan ayat ini Allah menjelaskan perkara yang mesti ditinggalkan oleh orang yang beriman iaitu riba.  Ibnu Kathir dalam tafsirnya mentakrifkan riba iaitu harta yang merupakan kelebihan dari pokok yang harus dibayar oleh orang lain (peminjam). Pengharaman riba sangat jelas dalam Islam.  Jual beli dalam bentuk riba juga diharamkan Allah.

11. Riba adalah suatu lambang kezaliman.  Mereka yang memiliki modal akan terus menjadi golongan yang menindas yang miskin.  Memang perniagaan secara riba akan terus mengaut keuntungan.  Namun keuntungan tersebut terhasil daripada suatu penindasan sesama manusia.  Justeru Islam dengan tegas meletakkan pengharaman keatasnya.

12. Islam mengangkat suatu jual beli itu melalui aqad.  Status sesuatu jual beli itu terletak pada aqadnya.  Rukun jual beli ada 4 – ada penjual, ada pembeli,ada barang yang hendak dijual dan aqad.  Untuk kegiatan ekonomi hari ini maka orang yang beriman akan terpaksa membuat pinjaman.  Marilah orang yang beriman membuat  pinjaman di Bank Islam atau kaunter perbankan Islam sebagai alternatif terhadap bank konvensional. 


PERBINCANGAN 4 


 13. Dalam potongan akhir ayat ini Allah membuat pernyataan bagi terus memperkukuhkan kedudukan iman dan taqwa.  Sekiranya kamu benar-benar beriman apakah wujud kesanggupan meninggalkan larangan Allah dalam kehidupan ini?  Walau disana ada kepentingan yang sangat banyak dan menguntungkan.  Pernyataan ini juga adalah untuk meletakkan kembali peranan iman dan taqwa.  Belum lagi dikatakan beriman dan bertaqwa sekiranya tidak mahu meninggalkan perkara yang dilarang Allah.  Belum memperolehi rahmat di dunia dan balasan syurga diakhirat kepada golongan yang terus bergelumang dengan perkara yang dilarang Allah.  Al-Qur’an dengan jelas meletakkan pengharaman terhadap riba, arak, judi, tenung nasib, penyembahan berhala, memakan bangkai, babi, anjing.  Tetapi perkara-perkara inilah  yang dihalalkan pemerintah melalui lesen-lesen yang dikeluarkannya secara berleluasa.  Marilah orang yang beriman terus berjihad supaya suasana mungkar ini akan dapat diislahkan kepada yang diredai Allah.


15 April 2010

Kalimat 6: Orang Mukmin Mestilah Berkerajaan dengan Kerajaan Yang Menegakkan Hukum Allah

Menghayati Kalimat Mu'minin  6: Surah Al Baqarah 248




Dan Nabi mereka, berkata lagi kepada mereka: "Sesungguhnya tanda kerajaan Talut itu (yang menunjukkan benarnya dari Allah) ialah datangnya kepada kamu peti Tabut yang mengandungi (sesuatu yang memberi) ketenteraman jiwa dari Tuhan kamu, dan (berisi) sebahagian dari apa yang telah ditinggalkan oleh keluarga Nabi-nabi Musa dan Harun; peti Tabut itu dibawa oleh malaikat. Sesungguhnya peristiwa kembalinya Tabut itu mengandungi satu tanda keterangan bagi kamu jika betul kamu orang-orang yang beriman".   (2:248) 


TAFSIRAN
PERBINCANGAN 1



1.  Dalam potongan ayat ini Allah hendak menunjukkan kaitan yang jelas antara orang yang beriman dengan pembentukan sebuah kerajaan yang mematuhi perintah Allah. Inilah sunnatullah.  Allah telah mengangkat raja sebagai Nabi dan Rasul iaitu Nabi Daud dan Nabi Sulaiman.  Allah juga telah mengangkat Nabi Yusuf sebagai Menteri yang bertanggungjawab terhadap kewangan negara Mesir.  Allah juga telah mengangkat Nabi Muhammad saw sebagai ketua Negara Islam Madinah. 

2.   Marilah orang yang beriman mengikuti sunnah Nabi Muhammad saw dalam bab bernegara.  Suatu ketika Saidina Umar lalu dihadapan Nabi Muhammad saw dengan membawa kitab Taurat.  Lalu Nabi saw bersabda yang bermaksud

“Demi Tuhan yang diri Muhammad dalam kekuasaanNya,
sekiranya Nabi Musa muncul kepada kamu lalu kamu
mengikutnya dan meninggalkan daku, sudah tentu kamu
akan sesat dari jalan yang betul dan sekiranya dia masih hidup
lagi dan berada dalam masa aku menjadi Nabi sudah tentu dia menurutku”
(Darimi)

3. Potongan ayat ini adalah perintah daripada Rasul  kepada umatnya bahawa akan diangkat seseorang menjadi raja.  Perintah ini sudah pasti datangnya daripada Allah.  Raja yang dimaksudkan ialah Thalut yang dikurniai Allah dengan kekuatan ilmu dan kesihatan tubuh badan. Perlantikan ini dibantah oleh Bani Israel.  Ibnu Kathir dalam tafsirnya menyatakan bagaimana bantahan Yahudi terhadap perlantikan ini.  Yahudi mengatakan bahawa mereka lebih layak menjadi raja kerana Thalut tidak dianugerahi harta kekayaan untuk menegakkan sebuah kerajaan.  Ini adalah bantahan secara langsung Yahudi terhadap Rasul mereka. Yang mesti mereka lakukan ialah mentaati perintah tersebut. 

4. Orang yang mu’min mestilah berjihad untuk menegakkan kerajaan yang beriman kepada Allah.  Nabi Muhammad saw berkerajaan mengikut Al-Qur’an dan Sunnah selama 10 tahun di Madinah. .  Seluruh Khulafa ar-Rasyidun meneruskan perjuangan membina kerajaan yang berteras Al-Qur’an dan Sunnah selama 25 tahun kemudiannya. Datang kemudiannya kerajaan Bani Umayyah, Abasiah dan yang terakhir ialah kerajaan Uthmaniah.  Dunia bergelumang dengan kerajaan yang berteraskan Al-Qur’an dan Sunnah selama lebih 800 tahun lamanya.  Berdasarkan pengalaman yang lama ini Islam sudah cukup dan mampu untuk memimpin tamadun kemanusiaan. 

PERBINCANGAN 2


5Pada potongan ayat ini terdapat dua perkara yang saling bertaut iaitu tabut dan sakinah.  Menurut Ibnu Kathir dalam tafsirnya, Tabut didalamnya ada terdapat ketenangan dan keagungan.  Ibnu Kathir juga mengambil pandangan ‘Atha yang mengatakan bahawa tabut itu ialah ayat-ayat Allah yang kamu cenderung kepadanya. Hamka dalam tafsir Azharnya mnyatakan bahawa Tabut itu ialah perkataan daripada Taurat yang merupakan perjanjian antara Allah dengan Bani Israel.   Oleh kerana tabut adalah datang daripada Allah maka sudah pastilah datang kemudiannya unsur ketenangan (sakinah)

6. Sakinah pula terdapat berbagai tafsiran mengenainya. Yang difahami oleh masyarakat Islam, sakinah membawa ketenteraman.  Oleh  itu dalam banyak tafsiran, Hamka mengatakan bahawa sakinah itu ialah tenteram, ketetapan hati, keteguhan semangat sehingga tidak berganjak lagi.  Hamka juga meriwayatkan tafsiran Ibnu Abbas bahawa dia menafsirkan sakinah itu ialah rahmat. 

7. Dua potongan ayat diatas adalah sangat penting yang meletakkan hubungan antara melaksanakan perintah Allah dan didatangkan sakinah kepada yang membuatnya.  Inilah yang dicari manusia iaitu ketenteraman, ketenangan dan rahmat Allah.  Mereka yang melarikan diri daripada Al-Qur’an dan Sunnah atau yang melaksana hanya sebahagian daripadanya maka sudah pasti tidak akan memperolehi sakinah daripada sisi Allah.    Kesimpulan daripada dua potongan ayat ini meminta orang yang beriman mengikat kehidupan secara berjemaah kerana amalan menegakkan sebuah kerajaan yang berasaskan Al-Qur’an dan Sunnah adalah memerlukan sebuah jemaah yang besar. Kehidupan secara berjemaah itu akan memupuk sifat

      1. Jihad,
      2.  infaq, sedekah, wakaf,
      3.  ujian yang mengangkat sifat kesabaran,  menahan kemarahan, 
      4.  mematuhi arahan kepimpinan,
      5.  beramal secara amal jama’iy, 
      6.  berjuang ketika senang dan susah,
      7.  memerdekan diri dengan penyembahan hanya kepada Allah,
      8.  Bertawakkal hanya kepada Allah 
      9.  Memupuk semangat cinta hanya kepada Allah dan Rasul 
Berdasarkan sifat yang terbina diatas maka tidak hairan datanglah sakinah yang diingini oleh seluruh manusia.  Ini kerana tumpuan yang jelas terhadap kehidupan akhirat.  Hendaklah orang yang beriman itu menyedari bahawa dalam kehidupannya terdapat 2 kewajipan beramal iaitu beramal sendiri (personel based) dan beramai-ramai, berjemaah (jemaah based).  Kedua-dua jemis amalan ini hendaklah diangkat dalam kehidupan beriman.  Orang beriman janganlah berasa selesa hanya dengan amalan sendiri tetapi hendaklah bangkit melaksanakan amalan secara berjemaah bagi mencapai hakikat sakinah daripada Allah.

Amalan sendiri Amalan berjemaah
Solat, Menegakkan Negara Islam/jihad
Puasa Bekerja menyeru al-ma’ruf
Zakat Berusaha mencegah al-mungkar
Haji Solat berjemaah
Taat kepada ibu bapa Berkoperasi – perniagaan
Taat kepada suami Berkeluarga
Berinfaq Membangunkan institusi sekolah
Berwakaf Memajukan jemaah/memenangkan jemaah
Dan lain-lain Kerja-kerja pilihanraya
Daya sabar tidak di uji Kesabaran diuji
       
Dalam aspek amalan sendiri daya kesabaran adalah berada dalam tahap yang rendah.  Tiada halangan untuk melaksanakan amalan.  Sekiranya kita nak solat, tiada siapa yang akan melarang kita.  Kita mahu berinfaq sebanyak mana sekalipun, sekiranya itu adalah hak kita maka tiadalah halangan.

Namun dalam konteks hendak melaksanakan tuntutan berjemaah maka disana wujud ujian kesabaran.  Mahu menyatakan yang hak maka ramai orang takut dengan pelbagai ancaman.  Oleh yang demikian kerja berjemaah akan diberi pahala yang lebih besar berbanding dengan amalan sendiri.  Lihat sahaja pahala solat sekiranya didirikan sendiri maka 1 pahala dan apabila berjemaah diberi pahala 27 darjat.

Ujian kesabaran dalam menunaikan solat berjemaah, antaranya
    1. pergi ke masjid/surau/markaz
    2. kena menunggu jemaah
    3. solat mengikut imam
    4. lepas solat berzikir dan lain-lain
Maka adalah sangat dangkal pandangan yang mengatakan sama sahaja amalan sendiri dan berjemaah.  Dalam konteks solat sahaja sudah jauh bezanya 1 & 27.  Apa lagi kerja jihad menegakkan Islam. Kerja-kerja berjemaah ini semuanya akan diberi pahala jihad oleh Allah. 

PERBINCANGAN 3 


8. Dalam potongan ayat ini, Allah hendak meyakinkan kepada Bani Israel bahawa Tabut itu ialah peninggalan warisan daripada Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa.  Hamka dalam tafsir Azharnya menyatakan bahawa di dalam Tabut ada sesuatu yang mententeramkan hati dari Tuhan hasil peninggalan Nabi Musa dan Nabi Harun.  Demikianlah perjuangan Talut yang berasaskan kepada sumber daripada Allah.  Kepimpinan Talut dibimbing dengan bimbingan Allah.  Justeru kepimpinan yang berasaskan kepada sumber Ilahi datanglah sakinah tersebut.  Marilah kitab bertanya apakah sumber pemerintah yang memerintah kita pada hari ini?  Juga hendaklah ditanya kepada seluruh rakyat yang beriman apakah mereka pangkah dalam pilihanraya adalah parti yang bersumber kepada Al-Qur’an dan Sunnah atau ikut hawa nafsu sahaja.

9. Kepimpinan yang curang dan derhaka terhadap Al-Qur’an dan Sunnah sudah pasti yang membelit pemimpin tersebut tidak lain daripada syaitan-musuh nyata bagi orang yang beriman.  Memang tidak hairan pemimpin seperti ini mereka sentiasa melakukan perkara yang diharamkan Allah dan melaksana perkara yang mungkar.  Mimun arak, rasuah, mencuri wang rakyat berbilion ringgit, mencuri injin jet,  mengambil komisyen jualan barang dan lain-lain.  Tumpuan mereka ialah dunia dengan segala isinya.  Maka larilah sakinah daripada mereka.  Sakinah bagi mereka adalah fatamorgana yang macam ada tetapi hakikatnya tiada. 


PERBINCANGAN 4




10. Potongan ayat ini Allah menjelaskan bahawa apa yang diturunkan kepada Nabi Musa itu adalah diturunkan oleh Malaikat dengan perintah Allah.  Taurat diturunkan oleh Malaikat Jibril dengan izin Allah.  Tabut adalah warisan daripada Nabi Musa.  Atas asas yang kukuh ini Bani Israel mentaati Talut yang dikurniai Allah dengan kekuatan akal dan jasad.

11. Itu zaman Talut sedangkan di zaman kini sudah terbentang Al-Qur’an yang juga diturunkan oleh Malaikat Jibril kepada Nabi Muhammad saw untuk digunapakai oleh umat manusia sehingga hari Qiyamat.  Kenapa orang yang beriman kini masih lagi berdolak dalik untuk melaksanakan perintah didalam Kitab Al-Qur’an.  Sedangkan meyakini Kitab-Kitab Allah adalah salah satu daripada rukun Iman.  Sempurnakah iman dengan menolak arahan Al-Qur’an?  Sempurnakah iman sekiranya hanya beramal sebahagian daripada Al-Qur’an?  Allah berfirman dalam Al-Qur’an surah Al-Baqarah ayat 85


 
Sesudah itu maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? 


PERBINCANGAN 5 


12. Dalam potongan ayat yang akhir ini sekali lagi Allah Taala mencabar orang yang mu’min untuk kembali memperteguhkan iman kepada Allah.  Segala tanda kebesaran telah ditunjukkan oleh Allah tetapi kenapa manusia masih tidak mahu beriman dengan kitab Allah.? Segala nikmat Allah diambil oleh manusia tetapi kenapa mereka masih tidak mahu berjihad dan berjuang menegakkan hukum Allah?   Kenapa manusia masih mengemukakan pelbagai alasan duniawi? Sedangkan yang bersifat duniawi akan fana dan dihancurkan Allah.  Yang kekal tidak lain hanyalah yang ada disisi Allah.

13. Wahai orang yang mu’min segeralah memperteguh iman kepada Allah.  Cukuplah Allah menjadi saksi dan pemberi ganjaran terhadap seluruh amal yang dibuat.  Tingkatkan amal sehingga menuju kepada kemuncaknya.  Jangan sekali orang mu’min itu sudah merasa selesa dengan segala amalnya.  Sekiranya seorang mu’min sudah banyak berinfaq untuk jihad fisabilillah, dia belum lagi sampai ke kemuncak iaitu berinfaq seluruh harta sepertimana yang dibuat oleh Saidina Abu Bakar dan Saidatina Khatijah.  Sekiranya seorang mu’min sudah melakukan ketaatan kepada Allah, dia belum lagi setaat seluruh para sahabat termasuk sahabat yang paling lemah di sisi Nabi Muhammad saw yang Nabi mengatakannya adalah seperti bintang di langit.  Sekiranya ada mu’min sudah berjuang berhabisan, dia belum lagi mencapai makan Mus’ab bin Umair yang meninggalkan segala kekayaan dan kesenangan demi suatu perjuangan dan sakinah di sisi Nabi Muhammad saw.  Mus’ab bin Umair menemui syahid di Uhud dan sedang menikmati nikmat disisi Allah.  Marilah kita terus mencontohi perjuangan Nabi Muhammad saw dan seluruh para sahabat yang diredai Allah.